"RAKYAT PERLU TAHU SEKARANG......TAMING SARI DI TANGAN JEBAT."

Tuesday 22 November 2011

Akta Baru Akan Menggagalkan Bersih 3.0?

Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 yang  dibentangkan untuk bacaan pertama di Parlimen hari ini akan menyekat dan menggagalkan kebangkitan rakyat. Itulah natijah yang diharapkan oleh kerajaan UMNO/BN. Seksyen 27 akta baru ini menyebut bahawa perhimpunan awam tidak boleh diadakan di pekarangan stesen minyak, hospital, balai bomba, lapangan terbang, stesen kereta api, terminal pengangkutan darat, pelabuhan, limbungan, terusan, jambatan, rumah ibadat, tadika dan sekolah serta empangan. Ia tidak membenarkan protes jalanan dan melarang perhimpunan di zon 50 meter dari kawasan-kawasan larangan disenaraikan. Seiring dengan Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011, Akta Polis 1967 juga akan dipinda.  Mengikut Fasal 4, seseorang itu boleh didenda sehingga RM20 000.00

Ada dua persoalan utama di sini. Pertama, mampukah kerajaan UMNO/BN menyekat kebangkitan rakyat dengan terlaksananya akta tersebut? Rakyat akan berfikir berkali-kali sebelum bertindak menyertai sebarang perhimpunan politik. Mereka mungkin sanggup berhadapan dengan gas pemedih mata dan semburan air berasid. Namun belum tentu mereka sanggup menyusahkan diri dan ibu bapa mereka untuk menyediakan bayaran denda sehingga RM 20 000.00. Justeru, kemungkinan perhimpunan politik sukar untuk mengumpulkan demonstran sehingga puluhan ribuan orang apatah ratus ribu orang.  Persoalan susulan ialah akan terlaksanakah Himpunan Bersih 3.0 seperti yang diura-urakan oleh pemimpin Pakatan Rakyat?

Persoalan kedua ialah sejauh manakah kerajaan UMNO/BN dapat bertahan dengan berperisaikan akta itu nanti? Kata Presiden PAS, Tuan Guru Haji Hadi Awang, air semasa kecil dapat dibendung. Namun apabila air membesar, tembok yang kukuh pun akan dilimpahinya. Inilah lumrah alam. Lihatlah bagaimana kekuatan tentera  dengan deretan kereta kebal sekalipun gagal mempertahankan kerajaan Husni Mubarak. Inilah rentetan kehancuran Firaun. Firaun moden tidak akan terlepas daripada menerima hakikat ini, sama ada Firaun moden itu sedang mencuri nafas di Mesir, Libya mahupun di Malaysia ini.

Akta itu kelihatan menghenyak kebangkitan rakyat rapat ke dinding. Namun manusia yang berakal dengan tendensi yang tinggi bisa beraksi seperti air. Air yang disekat akan mencari lurah-lurah baru untuk terus mengalir. Demikian juga sifat manusia yang kreatif. Mereka akan mencari lurah-lurah baru. Dan percayalah akhirnya kezaliman akan tumbang juga. Kata Allah, “Kun, fayakun”. Allah kata, “Jadi”. Maka terjadilah seperti kehendak-Nya. Penulis ingin memperingatkan  Najib yang memimpin kerajaan UMNO/BN. Kerajaan Dato’ Seri tidak akan dapat dipertahankan dengan apparatus kezaliman. Cara untuk memujuk kembali hati rakyat ialah dengan melakukan transformasi tabiat Dato’ Seri suami isteri serta agen-agen UMNO/BN sekali. Percayalah atau terpulanglah.

AntiKarat,
22.11.2011

No comments:

Post a Comment