"RAKYAT PERLU TAHU SEKARANG......TAMING SARI DI TANGAN JEBAT."

Thursday 25 August 2011

BUKAN KATA DUA TETAPI DUA PILIHAN UNTUK NAJIB/SPR.

- oleh AntiKarat

Tak guna beri kata dua yang keras kepada Najib/SPR. Apa yang rakyat ada. Yang dapat,  sakit kena belasah, kena sembur, kena maki, kena ISA dan macam-macam. Najib ada kuasa sebesar-besar kuasa. Polis dan tentera di belakangnya. Jabatan kerajaan dan media massa 24 jam sanggup bekerja untuknya. SPR dibayar gaji oleh Najib. Jadi tak susah untuk kuasa Najib melindungi SPR dan pegawainya selagi SPR bekerja sealiran dengan Najib. Justeru itu, rakyat tak perlu beri kata dua kepada Najib/SPR ini. Lagipun, tak guna beri kata dua kepada orang keras kepala selagi rakyat belum berani mengeraskan kepala.

Tulisan ini hanya untuk memperingatkan  Najib/SPR bahawa mereka hanya ada dua pilihan. Mereka sendiri pilih sama ada mahu kemenangan secara jantan yang diiktiraf atau kemenangan yang dipertikaikan. Kemenangan yang diiktiraf datang daripada satu proses demokrasi yang telus, adil dan bersih. Kemenangan ini sifatnya bermaruah, sejahtera dan berpanjangan. Rakyat akan mengizinkan pemenangnya mentadbir negeri dan negara mengikut tempoh mandat yang diperuntukkan. Manakala kemenangan yang dipertikaikan bersifat naïf dan mengundang  bala. Kalau di Mesir, kemenangan besar Hosni Mubarak pendek umurnya.

Kini rakyat terdedah kepada berita-berita peralihan kuasa secara bertamadun di Barat dan peralihan kuasa melalui kuasa rakyat di Timur Tengah. Rakyat bukan sahaja semakin bermaklumat tetapi juga belajar dari peristiwa di negara-negara tersebut. Dari Barat, rakyat belajar bahawa moral dan akauntabiliti sangat dihargai oleh pemimpin dan masyarakat. Manakala di Timur Tengah rakyat belajar bahawa hanya revolusi mampu merealisasikan cita-cita mereka. Di Mesir, rakyat bukan lagi sekadar berhimpun, sebaliknya mereka sanggup berkampung di tengah-tengah kota. Kalau mahu mendapat keadilan, mereka bukan sahaja tidak perlu takut gas pemedih mata malah sanggup mendada peluru hidup.  Apabila sudah sampai tahap ini, Muammar Ghadafi dan bala tenteranya habis lama sanggup bertahan selama enam bulan.

Tempoh tiga bulan yang diberikan oleh Pakatan Rakyat sudah tak banyak bakinya. Najib pula awal-awal lagi menggambarkan kerajaan bila-bila masa boleh mengadakan pilihanraya. SPR juga sudah menawarkan tugas operasi kepada kakitangan kerajaan. Bantahan bersama bukti oleh pemimpin Pakatan Rakyat tidak dilayan malah diherdik pula. Justeru itu, rakyat boleh memahami Najib/SPR pilih kemenangan bentuk yang mana satu. 
Nampaknya terpulanglah kepada rakyat bagaimana untuk ‘meraikan’ kemenangan Najib nanti. Sekali lagi ditegaskan bahawa ini bukan kata dua untuk Najib/SPR. Di sebaliknya, rakyat sudah dapat menghidu pilihan yang ditentukan oleh mereka. Semoga Najib/SPR dapat ‘survive’ dengan kemenangan besar yang bakal dikecapi oleh mereka.

No comments:

Post a Comment