"RAKYAT PERLU TAHU SEKARANG......TAMING SARI DI TANGAN JEBAT."

Monday 10 October 2011

DHPP Tak Faham Perjuangan PAS?

- oleh AntiKarat

Pengerusi Dewan Himpunan Penyokong PAS Hu Pang Chaw berkata bahawa  ramai ahli dewan itu tidak gembira dengan langkah PAS mahu memperkenalkan hukum hudud di Kelantan. Lebih menghairankan apabila beliau berkata, “Apabila anda jatuh cinta dengan seseorang, kalau apa pun terjadi, anda akan bersama. Tetapi apabila cinta sudah mula hilang, apabila perasaan sudah tiada, anda akan ikut jalan anda, saya akan ikut jalan saya sendiri,” katanya.

 Beliau memberitahu The Malaysian Insider bahawa persekitaran semasa ini adalah mencabar apabila penyokong-penyokong kalangan kaum Cina dalam PAS bersedia untuk meninggalkan parti itu, jika mereka merasakan mereka sudah tidak memperoleh “hasil pelaburan.”

Dakwa Hu lagi, PAS seharusnya menerima bahawa Malaysia merupakan negara pelbagai kaum dan oleh itu, PAS harus melupakan usaha mahu mengenakan hukum hudud ke atas bukan Muslim

Cukup menghairankan. Bukankah sudah banyak kali disebut oleh Musyidul Am dan Presiden PAS bahawa hukum hudud hanya melibatkan orang Islam dan orang bukan Islam tidak perlu risau sekiranya ia dilaksanakan. Mustahil Hu sebagai Pengerusi DHPP tidak sedia maklum hal ini setelah begitu lama berdamping dengan kepimpinan PAS. Atau adakah Hu sudah berkecil hati dan ada agenda tersembunyi.

Apakah kekeliruan Hu ini disebabkan oleh sikap lepas pandang PAS yang sepatutnya terlebih dahulu menerangkan isu hudud kepada DHPP ? Kalau itu masalah sebenarnya, wajarlah DHPP rasa dipinggirkan. Mereka bukan rasa dipinggirkan hak mereka tetapi rasa terpinggir kerana PAS tidak bersedia untuk memberi maklumat ‘first-hand’ kepada mereka. Ini mungkin membuatkan mereka berkecil hati. Itulah nada Hu sebenarnya. Mustahil DHPP tidak selari dengan dasar dan perjuangan parti sekiranya mereka tidak dibiarkan terlepas pandang begitu rupa.

Dalam sibuk PAS, ingin menjelaskan isu hudud kepada masyarakat secara terbuka, mengapakah PAS tidak mengadakan majlis penerangan kepada ahli DHPP sendiri. Ahli yang beragam Islam di dalam PAS mungkin tidak memerlukan penjelasan lagi, tetapi berlainan dengan ahli yang bukan Islam. Mereka mudah keliru apatah lagi ilmu mereka tentang hudud tidaklah sedalam ilmu yang dimiliki oleh ahli beragama Islam. Justeru itu, sewajarnya DHPP diambilkira sebelum hati DAP mahu dijaga. Jangan biarkan pisang berbuah dua kali sepertimana pernah terjadi kepada rakan PAS suatu waktu dahulu iaitu CCC.

Satu persoalan timbul; mengapa nada Pengerusi Hu Pang Chaw dan Timbalan Pengerusi DHPP, Balasubramaniam agak kontradik dalam isu hudud ini? Balasubramaniam awal-awal lagi menyokong hudud ini khususnya pelaksanaannya di  Kelantan?

No comments:

Post a Comment